Wednesday, June 29, 2011

sifat 20 ALLAH : dulu dan kini




assalamualaikum. 10 tahun dulu mungkin. kaset raihan. dari yang first, memang beli. sokmo pasang dalam kereta volvo masa tu. sampai boleh ingat setiap lagu. serius, raihan memang best. aku tahu sifat 20, aku tahu sejarah nabi. semua ada dalam lagu raihan. kadang dulu, masa kelas fardu ain petang2, aku boleh related lagu mereka dengan sirah yang aku belajar. awesome kan? see, muzik adalah salah satu saluran yang sangat hebat sebenarnya. aku? iye, memang cepat belajar apabila berunsurkan hiburan. cuma atas penerimaan kita samada negatif dan positif.


aku pon dah lupa, lagu apa yang buat aku, memang ingat sirah Rasullah, dari dia lahir. sampai terpadam api biara. masa kelahiran baginda, mekah di terangi cahaya putih dan sebagainya. dari bonda dan ayahnda nabi, dan banyak lagi. serius aku ingat. dan memang sangat best. dan aku sangat bangga, sebab aku masa sekolah rendah bukan lah top 5 student ke apa. aku memang kurang pandai. atau dalam erti kata sebenar, aku biasa2 je. aku tak lah brilliant. aku math? memang tak sah cakap lah. aku dari sekolah rendah lagi memang anti math. sory cikgu. hehe. sampai sekarang tengok number pon, jangan la bagi kat aku. eh., tapi tak la aku bodoh gila2, tak boleh kira langsung. :).


oh, aku bangga, sebab bila aku kelas fardhu ain, aku memang top 5. aku berentap dengan budak top 5 kelas pagi. aloo, and finally exam, aku dapat 7 A bro! semua subjek agama. see, rasa macam. hurmm. maybe sebab aku minat. tapi aku pelik, naik sekolah menengah. aku memang tak minat subjek arab. haha. adoi. tapi quran sunnah memang dalam tangan. tapi syariah islamiah, i can not go la. maybe bagi aku, guru main peranan. bila kita dah dari mula, tak boleh nak terima guru tu mengajor kita. memang sepanjang hayat la kan. :), keji kan? oiit, jangan tiru perangai aku. oh, mintak2 lah anak2 aku tak macam aku. belajar agama, tapi bila dah besar, hilang semuanya. kadang aku rasa teruk gila.

dulu, aku ingat hukum2 tajwid dalam quran. alah, thats why aku dapat 7A. *ehemmm. sekarang? ya ALLAH. sedih kan. kenapa aku macam ni. mungkin aku terlalu lama meninggalkannya. dan terus lupa dan alpa. oh ~ mana pergi iklab, idgham maa'ghunnah. semua lost weh. LOST. dan aku? teruk. hurmmm. kadang rindu nak belajar itu semua. tapi sekarang, aku rasa amat rugi. dari sekolah rendah, aku tip top dalam subjek agama. tapi bila sekarang? dan bila masuk kuis? ada pulak aku tak dapat A subjek agama. kata orang islam. mesti tip top pasal islam. goshh, ermmm. ini ingatan tuk aku. cuba kita renungkan balik. kenapa dan kenapa.


dan paling aku rasa malu, masa masuk kolej baru ni. masa tu tazkirah subuh. duhh. memang malu r kan. haha. mereka semua okey. tapi aku rasa tak okey. hurmm, okey. no need to story. :P. oh, berbalik pada lagu2 raihan. kadang teringat masa duk hostel smasid, form 2 kot. geng nyayi lagu nasyid sama2, time hari jumaat. duk atas katil nyayi kuat2. haha. sweet gila.

okey lah. aku tak malu share. aku cume nak happy2kan diri. bila teringat masa dulu.

nanting sambung lagi. bye.

love.

p/s : bangga di sini. kerana usaha sendiri. kalau korang usaha sendiri, memang korang bangga jugak kan?, tapi jangan sampai riak. so disini, motif hanya, share kenangan manis. tak ada lebih. :)




No comments:

Post a Comment